woensdag 7 mei 2008

Laatste bericht uit Hong Kong

De reis zit er al weer bijna op. Ik zit nu achter mijn nieuwe laptopje van het gratis internet op Hong Kong airport gebruik te maken. Het werkt allemaal prima. Hong Kong is dus een drukke stad met een vochtig en warm climaat, maar het is erg veilig, mensen houden zich redelijk aan de regels en de parken zijn schoon. Voor een Aziatische stad geen onaardig oord. Overal zijn wandelbruggen om het verkeer te ontwijken, waardoor ik regelmatig in een warenhuis verdwaalde, maar uiteindelijk vond ik altijd mijn weg wel. De botanische tuin is meer een dierentuin, hoewel ze hier en daar interessante soorten ertussen hebben staan. Bijkbaar is geen park compleet met een vliegkooi, en ondanks dat je door de aviaria kunt lopen staat word er overal gewaarschuwd voor de vogelgriep.
Het mooiste van mijn bezoek hier vond ik toch wel de beklimming van Victoria Peak. Er gaat ook een trammetje omhoog, maar het is een mooie wandeling door parken en buitenwijken, dus ik heb me daar een halve dag mee vermaakt. Ook was het museum van de geschiedenis van Hong Kong de moeite waard, waar een compleet overzicht werd gegeven van de geologische geschiedenis tot en met de overdracht van Hong Kong aan China. Er was een halve coloniale stad nagebouwd, en ook een compleet bos en een volkje mensen uit het stenen tijdperk. Allemaal heel mooi weergegeven. Wel leuk dat ze die holbewoners er ook Aziatisch uit lieten zien. Dat is toch heel anders dan hoe onze neanderthalers er in de musea uit zien!
Ik heb ook Lamma Island nog bezocht, maar daar was weinig aan, een grote fabriek verwelcomde me in de haven, en er was maar weinig bos over op de hellingen van het eiland. Toch leuk dat je vor een habbekrats naar al die andere eilandjes van Hong Kong kunt varen (er zijn er zo'n 260). Ik heb helaas het verkeerde eilandje uitgekozen.

Wat ik wel vreemd vind is dat in de drukke districten Indiers me constant aanspraken om me een pak aan te meten. Niet dat dat vreemd is dat ze me aanspreken, maar ik had niet verwacht dat de Indiers die markt over hadden genomen. Ze zijn ook wel iets opdringeriger dan de Chinezen. Wel leuk was dat een sikh compleet met tulband mijn toekomst ongevraagd voorspelde. Gelukkig was het positief. Nu moet ik het vliegtuig in, dus ik zal later verder schrijven. Op naar Finland, de cirkel rond de wereld is bijna rond.

PS: Het lukt niet foto's te uploaden hier, dus die voeg ik later toe.

Geen opmerkingen: