donderdag 3 april 2008

Eerste kennismaking met Paaseiland



Veel groetjes uit de navel van de wereld. Echt een fantastisch mooi eiland hier, ongeveer twee maal zo groot als Terschelling, omgeven door rotsige kliffen, een enkel wit strandje in het noorden van het eiland, en uiteraard overal de beroemde reusachtige beelden. De meesten liggen nog gebroken van hun voetstuk met de neus in het gras, maar toch op ruim een dozijn plaatsen zijn ze weer rechtop gezet, op enkele plaatsen in een heel indrukwekkend aantal.
Mijn gastverblijf is heel ruim, en heel comfortabel, met uitzicht over zee, en een minuut lopen naar een van de meest gefotografeerde moais, die van Anu Tanaii, je kent hem wel, die met die ogen.
Helaas mist er inderdaad één een oorlel. Tja die Finnen toch. Hij mag nu het eiland niet verlater voordat hij de boete heeft betaald, en geloof me, die arme jongen heeft hier geen leven. De bewoners moeten uiteraard niets van hem weten! Tja, er wonen slechts 4000 mensen hier, en er zijn ongeveer 500 toeristen dus anoniemiteit is hier moeilijk te handhaven. Had ie maar van dat beeld af moeten blijven, het is dan ook een die midden op het strand, op een zeer in het oog vallende plek staat, namelijk op het strand. Ik denk dat als hij een oorlel van een gevallen moai had gebroken, niemand hetin de gaten gehad zou hebben. Ik vraag me nog steeds af wat je nu met zo´n reusachtige oorlel moet, het is gewoon een stuk steen. En je kunt hier heel mooi gebeeldhouwde moai beelden kopen van dezelfde steen!

De bevolking is heel vriendelijk, goedlachs en het weer is heerlijk warm, een beetje té, want ik ben behoorlijk verbrand!

Later meer foto`s! Ik ben nog een volle week hier! Echt genieten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Fantastisch Maarten, wat een beelden en ik kan aan je zien dat je in je element bent. Goed voor je.Mijn hart sprong op toen ik je tussen de "keien" zag staan. Als ik de foto vergroot op mijn scherm is het net of ik erbij ben. Laat me genieten van nog meer foto's!
PS. je hebt weer een hacker "guhn" bij de reacties staan.
Ik heb de boeken voor Machiel Kiel. Wat is zijn adres (of mailadres) dan stuur ik De Brug (in NL en in Turks) naar hem toe. Anders moet dat maar wachten als je terug bent. Lief ik reis met je mee. Knuffel van Gerdi