vrijdag 25 januari 2008

Visa



Het is rond, ik heb nu het onderzoeksvisum voor Brazilië, en dat betekend dat we dus ongestoord aan het werk kunnen om varens en Melastomataceae (een tropische struikenfamilie) te verzamelen. Het koste wel enige moeite, een hoop papierhandel, 70 euro en een paar keer naar Helsinki op en neer, maar je moet er wat voor over hebben.
Bij aankomst moet ik me nog wel even bij de politie registreren.

Voor Australië heb ik een toeristen visum aangevraagd. Dat gaat tegenwoordig heel eenvoudig via een formulier op het internet en natuurlijk je creditcard. Gelukkig was dat het wat betreft de visa, want voor Chili, Frans Polynesië en Hong Kong heb ik geen visum nodig, maar kan ik gewoon met mijn paspoort naar binnen.

Ik ben nog wel op zoek naar leuke hotels, maar ik ben net bij de bibliotheek geweest waar ze alle nodige reisgidsen hadden, dus dat komt zeker in orde.

In Turku heeft het nu gesneeuwd, maar halverwege veranderde de sneeuw in regen, en dus is het weer prut op straat. Maar binnen is het lekker warm en droog!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai Maarten
Ik heb je site net doorgegeven aan mijn broers en zussen. Fijn dat ik je kan volgen.
Ik dacht dat je de reactie van Peter op je site had gezet maar deze kan ik niet vinden. Kijk ik niet goed?
Fijn dat je de zon tegemoet gaat, dat doet een mens goed.
Knuffel van Gerdi

Anoniem zei

Je ziet ik volg je al Maarten.
Prachtig zo'n reis en ik wil graag door jou camera Paaseiland bezoeken, maar dat we daarheen wilden hadden we jaren geleden al afgesproken. Fijn dat je gaat en je gaat lekker de zon tegemoet.
Kus van Gerdi

Maarten zei

Jawel, Peters reactie staat onder het tweede berichtje dat ik schreef, onderaan dat stukje met al die foto's

Ik zit inderdaad erg op de zon te verheugen. Hier sneeuwt het nog steeds, alleen is het een beetje vieze natte sneeuw, niets aan.
groetjes,
Maarten