dinsdag 18 maart 2008

Avontuur in Rio


Uitzicht, vlak voordat we landden op de luchthaven van Rio de Janeiro

...rare naam eigenlijk, want er is helemaal geen rivier, en waarom Januari? Omdat de rivier op 1 Januari 15nogwat is ontdenkt, maar toen ze beter keken bleek het gewoon een baai te zijn. Wat een geweldig mooie stad! De bergen, de zee, de parken, de gebouwen, de mensen, de stranden...alles mooi, behalve de criminaliteit dan, en dus was het oppassen. Nee ik ben niet beroofd dit keer, dat zit wel in orde, maar het weer was slecht, veel regen, en dan kun je maar beter ´s avonds binnen blijven. Gelukkig wel de mogelijkheid gehad om in Copacabana en Ipanema rond te kijken. Helaas kan ik in dit internet café geen foto´s uploaden, dus die komen later, maar je kunt je er wel wat bij voorstellen denk ik. Corcovado, Je weet wel die gebochelde berg (letterlijke betekenis van corcovado) waar dat Christusbeeld op staat, was het merendeel van de tijd in de wolken gehuld, en eigenlijk hoor Christus daar ook, dus dat zat wel goed. Ik ben maar niet omhoog gegaan, er was toch geen uitzicht geweest, maar zo af en toe kon ik Christus zien, en wel vanuit mijn slaapkamerraam, en ook vanuit de keuken van het gastverblijf. We logeerden namelijk in het gastverblijf voor onderzoekers middenin de Jardim Botânico, wat aan de voet van Corcovado en Tijuca ligt.
Tijuca is een nationaal park, en we hebben de Papegaaiebekberg (Pico de Bico de Papagaio) beklommen. Geweldig uitzicht over de stad van bovenaf, en ik had eigenlijk de hele reis in één kunnen vatten, want alle hier voorkomende Marattiaceae-varens (die ik voor mijn PhD bestudeerd heb) kwamen in dit bos voor (Danaea geniculata, D. mortiziana, D. sellowiana, Marattia cicutifolia en M. laevis). En dat nog wel midden in de stad.

Een kleine 50 kilometer ten noorden van Rio ligt de vreemdgevormde Orgelbergen (Serra dos Orgãos) - wat zijn die locale namen toch leuk als je ze in het Nederlands vertaald, niet?
Hier hebben we de hele berg tot op 2000 meter hoogte beklommen, maar vonden maar weinig interessante planten. Tja het kan niet altijd meezitten. Wel heb ik er hele mooie foto´s gemaakt...die komt hier dus heel spoedig (maandag a.s. denk ik, dan ben ik weer in Sao Paulo).

Tja, en het is echt waar...Cariocas op Copacabana :)

Inmiddels zijn we van Rio naar Curitiba gevlogen, hebben een auto gehuurd en zijn op weg in een rondreis door de staten Santa Catarina en Paraná via Iguaçú (die reuzewatervallen...jawel, veel varens daar). Veel groeten dus vanuit het historische havenplaatsje Itajaí.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hai Maarten
Jammer dat je Rio al weer moest verlaten. Maar er is zoveel te zien en het land is zo groot, dan is alle tijd die je er voor uit hebt getrokken, te kort lijkt me. En je moet nog werken ook!
Fijn dat het goed met je gaat. Ik hoop gauw je stem weer eens te horen en foto's te zien op deze site. Dag lief.
Gerdi