zondag 2 maart 2008

Weer het veld in

Ik weet het is alweer even geleden, maar alles is nog prima in orde. Ik ben inmiddels weer terug in São Paulo, en we zijn al weer druk bezig de volgende expeditie voor te bereiden.
Tapiraí was een klein dorpje ind e Serra Paranapiacaba bergen. Het regende er veel, maar het bos was prachtig, en we vonden veel interessante soorten, waaronder twee Danaea´s. Een goede trip dus. Ook vlogen er toekans rond en liep er een grote hagedis over het pad voor me. We verbleven midden in het bos in een gasthuis , een Pousada die Salve Floresta heet, ´red het bos´. Een beetje een vreemde naam, maar ze doen veel voor het behoud van het bos in de directe omgeving van Tapiraí.
Daarna gingen we naar de kust om de bossen op witzand nabij Bertioga te bestuderen.

Restinga bij Bertioga.

Er zaten een boel insecten daar, zoals zo vaak, maar ook een paar hele mooie en rare, soals deze knalgele spin en deze kleurrijke vliegen.



Een beetje anders dan in Paraná, maar met net zoveel orchideën en bromelia´s, en dit keer met veel varens. We waren helemaal natgeregend en dus terug naar het hotel om droge kleren aan te trekken. We waren vlug klaar met het persen van de planten, dus was er genoeg tijd voor een duik in de oceaan. Heerlijk warm dat water, en lekkere grote golven, en het zoute water hielp bij het schoonmaken van de tekenbeten.
De teken zijn hier niet gevaarlijk, brengen geen ziektes over, maar de beet ontsteekt snel, dus zout water is een goede oplossing en de golven zijn erg hoog, dus dat was lekker zwemmen.
Nu dus weer in Sao Paulo om de volgende reis voor te vereiden naar Ubatuba volgende week. Hanna komt vanavond en zal zich bij de groep voegen. Dat wordt dus een interessante tocht.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

He Maart,
mooi de gele spin. Ik heb ook weer zin om te reisen en heb ook de botanische pics gekeeken, de martinique was toch heel leuk. Geen album van frans guyana ;-) ten mindste niet van mensen! Veel plezier nog.

Anoniem zei

en de paarse travestiet vond ik ook grappig.
Zoen,
Sarah

Anoniem zei

Hallo Maarten
Prachtig die foto's van de gele spin en de kleurige vlinder. Hoe weet je nu of de teken wel of niet besmet zijn? Als ze ontsteken lijkt het mij besmet. Dus veel de zee in om te ontsmetten. Brr. dat bos is niets voor mij maar je foto's zie ik graag.
Groet Hanna van mij en een goede tocht.
Tot gauw.
Kus
Gerdi

Anoniem zei

hallo moppel

jaja knalroze en kanariegeel, het past weer helemaal bij jou. nu nog een paasei erbij en het feest is compleet.

moro, mo